Bloggheader

Bloggheader

torsdag 8 september 2011

Mika, med eller utan stil?

Jag har funderat lite på det här med stil, att hitta sin stil och så vidare. Jag skulle älska att ha en stil som jag höll mig till. En stil som jag liksom drog rätt igenom livet. Saken är den att jag, istället för att sakna stil (vilket flera säkert anser att jag gör, love u tooo) så äger jag helt för många stilar. 
STYLE

Först och främst finns det ju arbetskläderna. Dom kan man inte göra så mycket åt. Vi har fördelen av att vara en privat verksamhet och därför har vi även specialbeställda och lite coolare arbetskläder så att säga. Lite fler färger i alla fall. Jag varvar mellan outfiten marinblå klänning och outfiten vita brallor och en vit tröja. För det mesta blir det faktiskt vitt. För vitt är ju oskuldens färg, och oskuld - det är ju jag det! Right?

När jag till vardags inte är klädd som en oskuld är jag beklädd med diverse olika mjukiskläder. På den sista tiden har jag faktiskt satsat stenhårt på att utöka denna mjukisgarderob och nu har jag flera outfits som håller lite högre kvalitet. Målet är att förmedla känslan av en riktig fotbollsfru även om det är mycket sällan som man lyckas. Jag tror framförallt att folk har svårt att svälja budskapet när man ser ut som Mumindalens "Lilla My" i håret och kommer direkt från sängen. Det gör ju inga andra fotbollsfruar.

Vidare är jag ju en riktig jeansfantast. Jeans funkar till allt utom nobelmiddagen, kyrkbesök och när man ska gå ut och dansa. Det senare för att min flaxande dansstil kräver betydligt mer flexibla kläder. När det kommer till överdelar så är jag lite av ett kinderägg. Det är lite där min svaghet ligger, jag har liksom ingen röd tråd när det kommer till överdelar. Ibland har jag en skjorta, ibland har jag raggat upp en t-shirt med ett budskap jag ändå inte står för och ibland överraskar jag helt och kör ett spetslinne bara sådär. Jag är helt otämjd när det kommer till överdelar. Någon borde ta tag i det där alltså.

Ibland försöker jag även luras och kör min eleganta kostymstil. Det är när jag kommer i den ni ska börja oroa er... Då är jag ute efter något. Ingen vågar ifrågasätta mig när jag klär mig så. Framförallt för att jag lägger till med en pondus som hade kunnat få Margaret Thatcher på knä. Fråga min banktjänsteman.

När jag går ut har jag tidigare haft en stil som många (love u also) säkert skulle beskriva som slampig. Jag skulle mer vilja säga att den går under kategorin mindre fantasifull. Idag lever jag dock lite mer efter mottot "a lady in the street but a freak in the bed", och med det citatet vill jag mer peka på lady in the street-delen. Det är en mognadsgrej vill jag påstå. Ingen verkar digga min bunnyoutfit a la 18-årskvällen längre. Förvånansvärt nog.

Slutligen hade jag under tonåren ett stort problem med stilen jag skulle anamma när jag sov. Ni vet, sovstilen? När man väl hade lämnat "my little pony"-nattlinnet bakom sig följde en lång tid av total förvirring innan jag hittade ett vinnande koncept när det kom till sovcouture. 
 Först körde jag flanellpyjamas helhjärtat ett bra tag. Det var varmt och gosigt. Kanske inte så hett ändå, så efter ett tag övergick jag till att köra siden rätt igenom. Jag hade sidensängkläder, och flertalet sidennattlinne med spetskanter och andra mogna detaljer. Nackdelen med det var att allt blev så jäkla halt att det var oftare man vaknade upp på golvet än man fortfarande låg kvar i sängen. Till slut övergav jag den sensuella, romantiska sidenklädseln till förmån för att lägga beslag på mina pojkvänners t-shirtar och kombinera dessa med vanliga, hederliga bomullstrosor. Enda nackdelen med denna, annars mycket tillfredsställande sovoutfit är att det inte riktigt är socialt accepterat att använda sig av sina gamla ex kläder att sova i när man gått vidare till singellivet. Av den senare anledningen har jag därför gått över till au naturel (in the nude, för er som saknar basala franskakunskaper). Jag måste verkligen säga att jag bedömer denna stil som tidlös och att jag i nuläget inte har några planer som helst på att överge detta vinnande koncept.  

/M. Stillös. Fantasilös. Tidlös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar