Bloggheader

Bloggheader

onsdag 21 september 2011

Ska bli ett höstproffs!

Jag märker att det har blivit höst nu. Inte bara för att jag går runt i termobyxor i tid och otid, för att det är mörkt på morgonen när jag vaknar och för att jag måste använda strumpor (våga vägra strumpor) hela tiden. Utan framförallt för att mitt humör blir därefter...

Idag har varit en riktigt härlig dag! Jag vaknade glad (vilket är jämförbart med ett mirakel) och det humöret har hållit i sig hela dagen. Det är då jag kan se det, att höstmörkret har haft en viss inverkan på mig. Jag är inte sådär ljuvligt nöjd med livet, har inte lika kul och njuter inte lika mycket av min lediga tid. Nu påstår jag inte bara att det är höstens fel, men jag tror faktiskt på sambandet jag själv dragit, och så kan vi ju bara inte ha det! Så för att hejda detta omedelbart har jag lagt upp en plan (som ni naturligtvis ska få ta del av eftersom ni ju säkert är sådär dödligt intresserade av min höstplan):

Från och med nästa vecka skall jag motionera tre gånger i veckan. HA HA HA tänker nu alla människor som känner mig på riktigt eftersom jag aldrig motionerat ordentligt i hela mitt liv. Men jag menar allvar. Motion är viktigt, även för smalmänniskor som mig själv, och fysisk aktivitet bidrar till ökat känslomässigt välbefinnande. 
  • En morgon i veckan ska jag ut och powerwalka innan jobb (haha, det här får vi dock se...)
  • En dag i veckan ska jag motionsimma (eller i alla fall plaska runt lite, basta och duscha trakasserande länge medan jag ser kön växa till det gemensamma duschutrymmet).
  • Och en dag i veckan ska jag göra någon form av utomhusaktivitet. Till exempel cykla riktigt långt, gå en sväng i bokskogen eller mula något fritidsbarn när det väl blir aktuellt för snö. 
Det är inga ursäkter som gäller! Jag ska faktiskt hålla stenhårt på detta (ett par veckor eller så). Utöver det ska jag även:
  • Sova regelbundet, sju till åtta timmar per natt.
  • Äta minst en frukt om dagen. 
  • Skippa bloggen, TV, wordfued och allt annat när jag lagt mig för att sova och istället läsa en bok eller sova.  
  • Äta bra, och varierad kost, vilket jag förvisso tycker att jag redan gör till stor del.
Det är inte så att jag ska bli tråkig, men jag ska bli bättre på att hålla mina rutiner i veckodagarna. Kul får jag ha på helgerna. Då får jag lov att rasera allt jag byggt upp under veckan för att sen börja om på nytt (det konceptet låter väl superstabilt?). 

/M. Ett blivande höstproffs! 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar