Bloggheader

Bloggheader

måndag 19 september 2011

Hey girl, is he everything you wanted in a man?

Kommer ni ihåg att jag för ett tag sedan fick en förfrågan här på bloggen från en tjej som hade lite frågor gällande uppbrott, separationer och krossade drömmar.. Jag svarade henne så gott jag kunde, även om jag bara kunde ge henne min erfarenhet. Efter det blogginlägget har det varit tyst. Men så idag låg där ett kort mail i inkorgen när jag kom hem. För att återge mailet kort så påstår hon att hon gjort allt jag skrivit i blogginlägget och att det fortfarande känns hemskt. Hon skriver att om han inte ska gå vidare till någon annan tjej så måste hon ta tillbaka honom nu nu nu, och att hon saknar hans doft, sällskapet och tvivlar på att hon någonsin kommer att få det bra igen.

För det första vill jag bara säga en sak... Det är en månad sedan du lämnade ett förhållande på fem år bakom dig. Kom tillbaka om ett halvår så ska vi se om det inte känns lite bättre då! Klart att det fortfarande känns för jävligt! Vem tror du river upp hela sitt liv och känsloregister för att en månad senare tycka att situationen känns utmärkt? Och om du för en sekund tror att det kommer att vara bättre för dig att leva i ett förhållande med honom än att se honom tillsammans med någon annan så tror du också fel.  

Så sant som att jag sitter här och formulerar ett helt blogginlägg till dig utifrån bästa förmåga så kommer han att, inom ett halvår, skaffa sig en ny flickvän. Killar som han (om jag ska döma honom utifrån vad du har berättat för mig) skaffar alltid nya tjejer som gör att dom slipper vara ensamma med sitt eget samvete. Fördelen med att du inte gör detsamma är att du under din tid som ensam hinner utvecklas, älta, fundera, agera, resonera och bestämma dig för vad som är viktigt och oviktigt för dig. På så sätt kommer nästa förhållande förmodligen inte se likadant ut, medan risken man tar när man slänger sig in i nästa förhållande är att man upprepar samma misstag eftersom man inte hunnit läka. Med det sagt så menar jag inte att du ska totaldissa en bra kille om han dyker upp när du minst anar det, go for it då! Men ha i åtanke att det är min uppfattning att vi som människor, efter ett uppbrott, i saknaden letar efter samma egenskaper som vårt ex hade - i syfte att minska saknaden. Och vad du inte vill ha är ditt ex i en ny version!

Fortsättningsvis så tror jag inte att du saknar doften av honom alls. Jag tror att du ibland saknar honom, och det skulle jag vilja påstå är helt naturligt. Det är okej att sakna en människa man levt med i fem år. Det är okej att sakna honom länge till och med. Men det är inte okej att sakna honom utan att minnas varför du valde att gå. Glöm inte post-it-lapparna! Dom finns där för att påminna dig om allt annat som saknaden stänger ute. Imorgon efter jobb eller vad du nu gör om dagarna, så stoppar du ner kontokortet i väskan och så går du upp i stan och köper det härligaste jäkla doftljuset du kan hitta. Jag lovar dig att 75 % av de ljusen du luktar på luktar mycket bättre än respektlös, oförstående, sårande man. 
Vidare har vi sällskapet. Du har inte längre en sambo, så det är ju klart att det känns lite ensamt! Till en början är det tråkigt att lägga sig själv, laga mat åt sig själv, tvätta åt sig själv och handla åt sig själv. Men det är nu. Sen är det jäkligt skönt att ha hela sängen för sig själv, att bara äta det du vill äta, att bara tvätta dina egna kläder och att bara handla det du vill ha hemma. Jag lovar dig! Fördelen med att bo själv är att ingen jävel bryr sig när du för trettonde gången i rad spelar beware of the dog på högsta volym samtidigt som du mimar i din hårborste och hoppar i sängen (det är oehört befriande, gör det!), det är också helt (kanske inte socialt) accepterat att slänga använda trosor överallt om du inte känner för att använda tvättkorgen och det absolut bästa av allt... vad du vill se på tv ser du på tv. Inget mer kanalkompromissande! Ge dig själv någon månad till så ska du se att du plötsligt ifrågasätter varför människor överhuvudtaget bor ihop ;)

Sist men inte minst. Leta inte efter drömprinsen som kommer ridande på sin vita häst och räddar dig från allt elände. Rädda dig själv istället (jag har hört att moderna tjejer gör det i dagens samhälle) och satsa på att hitta en partner som stöttar dig, engagerar sig i er och är värd att ha vid sin sida i vått och torrt. Ge dig själv lite tid att komma över detta. Gråt när du är ledsen och skratta när du är glad. Tiden kanske inte läker alla sår, men den lindrar några. Med dom orden lämnar jag dig att hitta dina egna sätt att ta dig igenom detta. För du kommer att ta dig igenom detta, sanna mina ord! Och när du gör det är du välkommen till klubben för oss som överlevt ett break-up... Vi är cirka sex miljarder medlemmar!

"It always feels like there's just one person in this world to love. And then you find somebody else, and it just seems crazy that you were ever worried in the first place". 

2 kommentarer:

  1. jag håller med Mika till 100%, oftast är det tjejer som hoppar in i ett förhållande för snabbt och inte bearbetar det de vart med om. Man måste först kunna leva ensam om man ska kunna leva i par.

    SvaraRadera
  2. så sant som det är skrivet! hade inte kunnat återge det bättre själv....

    SvaraRadera